onsdag den 3. juni 2015

Leg og Læring optakt




Vi har fået stillet den opgave, at lave en aktivitet til Store legedag på Gl. Lindholm skole, hvor leg og læring skal indgå.
I undervisningen med Ditte fik vi til opgave at sætte vores aktivitet ind i SMTTE-modellen, som er en didaktisk model.

Modellen ser således ud






Aktivitet Frugtsalat

Sammenhæng:
Børnene på Gl. Lindholm skole, førskolebørn (5 årige) og 0. klasse.

Mål:
Målet er først og fremmest at opnå inklusion, som også er en del af den nye skolereform
Derefter er det, at få leg og bevægelse indover læringen, da flere og flere børn i dag er inaktive og undersøgelser viser at bevægelse fremmer motivationen for læringen. Vi vil med henblik på dette, udvikle deres kognitive færdigheder.

Tiltag:
Vi er blevet inspireret af Kræftens Bekæmpelses projekt ”Leg på Streg”, hvor legen ur/frugt-salat er præsenteret. Denne leg er måske for svær for vores målgruppe, derfor har vi valgt at lave en traditionel omgang frugtsalat med frugter, hvor de i stedet for at blive ekskluderet fra legen når de ikke får en plads, skal løbe en runde omkring cirklen.

Tegn:
Vi skal holde øje med om børnene indgår i social interaktion i legen, hvilket fremmer den sociale kompetence.

Evaluering:

Vi vil evaluere og reflektere over, om børnene får udbytte af alle emnerne i legeskabelonen, hvor man også kunne vælge at sætte aktiviteten ind eksempelvis efter aktiviteten.



- Fremtidens pædagogos Nicoline, Katrine, Eva, Hilde og Pernille