Vi har fået stillet den opgave, at lave en aktivitet til Store legedag på Gl. Lindholm skole, hvor leg og læring skal indgå.
I undervisningen med Ditte fik vi til opgave at sætte vores aktivitet ind i SMTTE-modellen, som er en didaktisk model.
Modellen ser således ud
Aktivitet Frugtsalat
Sammenhæng:
Børnene på Gl. Lindholm skole, førskolebørn (5 årige) og 0. klasse.
Mål:
Målet er først og fremmest at opnå inklusion, som også er en del af den nye skolereform
Derefter er det, at få leg og bevægelse indover læringen, da flere og flere børn i dag er inaktive og undersøgelser viser at bevægelse fremmer motivationen for læringen. Vi vil med henblik på dette, udvikle deres kognitive færdigheder.
Tiltag:
Vi er blevet inspireret af Kræftens Bekæmpelses projekt ”Leg på Streg”, hvor legen ur/frugt-salat er præsenteret. Denne leg er måske for svær for vores målgruppe, derfor har vi valgt at lave en traditionel omgang frugtsalat med frugter, hvor de i stedet for at blive ekskluderet fra legen når de ikke får en plads, skal løbe en runde omkring cirklen.
Tegn:
Vi skal holde øje med om børnene indgår i social interaktion i legen, hvilket fremmer den sociale kompetence.
Evaluering:
Vi vil evaluere og reflektere over, om børnene får udbytte af alle emnerne i legeskabelonen, hvor man også kunne vælge at sætte aktiviteten ind eksempelvis efter aktiviteten.
- Fremtidens pædagogos Nicoline, Katrine, Eva, Hilde og Pernille
Det var en rigtig god dag på Gl. Lindholm Skole. I lavede en god aktivitet og I var meget engagerede og nærværende. Jeg oplevede at børnene var optaget af jeres aktivitet, og at de synes det var sjovt!
SvarSletI var rigtig gode til at justere legen undervejs. På den måde udviklede I lige så langsomt en leg, der passede godt til målgruppen, og I blev bedre og bedre til at forklare reglerne tydeligt og præcise. I fik en helt fantastisk erfaring I at igangsætte og justere aktiviteter!!
God og overskuelig opstilling i SMTTE-modellen. Jeg kan desværre ikke se figuren??
I forhold til punkterne i modellen så kunne de med fordel have været uddybet noget mere.
under sammenhæng kunne jeg godt tænke mig, at I havde inddraget den viden i har omkring målgruppens motoriske kompetencer. Hvis I havde fortalt hvad børnene kan, så havde I haft gode chancer for at sikre at aktiviteten passede til børnenes NUZO.
I er faldet i den klassiske "SMTTE-fælde" som handler om, at der ikke er direkte sammenhæng mellem mål, tegn og evaluering. Det er nemlig vigtigt at de mål i opstiller er de samme som i kigge på tegn efter (fx. hvis et må er at aktiviteten skal være sjov, så er et tegn at kigge efter om børnene griner/smiler osv.) Dvs. der kun skal være tegn som henviser til jeres mål.
Evaluering skal derefter gå på jeres tegn (altså: smilede/grinede børnene. Hvis de gjorde, så er målet med en sjov aktivitet opfyldt - grinede/smilede de ikke, så er målet IKKE nået).