Efter fødslen er spædbarnet allerede i gang med at lære livets kropslige kompetencer/sanser. Spædbarnets bevægelser er refleksstyrede og ukontrollerede, men hen ad vejen øver/lærer barnet, at få kontrol over bevægelserne. Eksempler på dette er at det drejer hovedet mod lys- og lydstimuli og basker med armer og ben mod genstande inden for synsfeltet, noget som kan være et forsøg på retnings bestemte bevægelser. Barnet træner hele tiden på at udføre bevægelser som langsomt bliver retningsbestemte og kontrollerede.
Refleksbevægelser
Refleks er, når en bestemt sansepåvirkning altid udløser samme ufrivillige bevægelse.
Refleks er, når en bestemt sansepåvirkning altid udløser samme ufrivillige bevægelse.
Nogle reflekser bliver mindre fremtrædende jo mere hjernen modnes, og erstattes af sammensatte, viljestyrede bevægelsesmønstre.
Vores gruppe blev bedt om at se nærmere på motorisk udvikling af 6 årige.
I 6 års alderen udvikles barnets krop, så de over tid vil gå fra ‘småbarnskroppen’ til et mere modent udseende. Hovedet bliver mindre i forhold til kroppen, og arme og ben vokser i sammenhæng med kroppen. Hele kroppen er blevet større og stærkere og barnet vil over tid få bedre kontrol over balance og bevægelser. Barnet er i forvejen i alder med mange gode bevægelser, men grundet de nye forandringer på kroppen er det en alder, hvor de må gentage forskellige bevægelser, for at blive ved at mestre de lærte bevægelser.
I 6 års alderen er barnet god til at kaste og gribe mens de står stille, men det kan være mere vanskeligt for dem at gøre det i bevægelse, som ved f.eks. håndbold. De kan f.eks. også hoppe i sjippetov men selv dette kan være svært, da de både skal koncentrere sig om at svinge og hoppe samtidigt.
I 6 års alderen er barnet ligeledes god til at bruge hænderne. De begynder at tilnærme sig et voksent greb når de f.eks. skriver og tegner.
De fleste aktiviteter som barnet har været vant til tidligere har godt af at blive gentaget, da barnet skal tilpasse bevægelserne til deres nye kropsstørrelse.
Når barnet har tilpasset sig sin nye kropsstørrelse kan sværhedsgraden af aktiviteterne sagtens hæves, da barnet under sin udvikling har tilegnet sig mere styrke og kontrol over motorikken.
Nogle af disse aktiviteter kan f.eks. være:
- Tegne inden for stregerne + skrive deres navn.
- Diverse boldspil, fx. dødbold, håndbold.
- Aktiviteter med redskaber, fx. Hoppe i sjippetov.
- Eva, Hilde, Katrine, Pernille & Nicoline
Super fint (husk kilde).
SvarSletDet er lige præcis dette, der med fordel kunne være integreret i jeres SMTTE model under sammenhæng. Så havde I haft gode argumenter på hånden til at vise, at jeres aktivitet ramte plet!